ၾကတဲ့ပလႅ၀အကၡရာနဲ႔ေရးတဲ့အေရးအသားမ်ိဳးဘဲျဖစ္တယ္။အထက္ေက်ာ္ကာ
ရီကသထံုနဲ႔မုတၱာဟာသေဘၤာဆိပ္ျမိဳ ႔မ်ားျဖစ္ခဲ့ၾကပါတယ္ အဲဒီေဒသမွာမြန္ႏွင့္
ကရင္မ်ားဟာေဒြးေရာယွက္တင္ေနခဲ့ၾကပါတယ္ အိႏၵိယကုန္သည္ေတြဟာေအ-ဒီ
(၇)ရာစုႏွစ္မတိုင္မွီကတည္းက သထံုမုတၱမကိုအကူူးအသန္းရွိေနၾကျပီးအဲဒီအ
ခ်ိန္ေလာက္တုန္းကဘဲ အိႏၵိယကုန္သည္မ်ားယူေဆာင္လာခဲ့ၾကတဲ့ ပလႅ၀အကၡရာ
အေရးအသားကိုမြန္နဲ႔ကရင္က မိမိတို႔ရဲ့အသံထြက္အတိုင္း ေပၚလြင္ေအာင္ ေရး
သားနိုင္တဲ့ စာေရးနည္းကိုရရွိၾကပါတယ္ဆိုရပါမယ္ ပလႅ၀အကၡရာဆိုတာက
အိႏိၵယျပည္ရဲ့ ေရွးအက်ဆံုး ျဗဟီၼအကၡရာကို ေဒသအလိုက္မူကြဲေတြပြါးယူၾကတဲ့
အခါမွာဂုတၱမင္းဆက္ေရာက္ေတာ့ဂုတၱအကၡရာ ကဒမၺမင္းဆက္ေရာက္
ေတာ့ ကဒမၺအကၡရာ ပလႅ၀မင္းဆက္ေရာက္ေတာ့ပလႅ၀အကၡရာရယ္လို႔မူလ
ျဗဟၼီအကၡရာကေရးပံုသားပံုေျပာင္းေျပာင္းျပီးဆင္းသက္လာတဲ့အကၡရာပါပဲ။
ယၡဳျမန္မာျပည္တြင္ေရးသားအသံုးျပဳေနေသာအကၡရာရဲ့အရင္းအျမစ္ဟာ
ပလႅ၀အကၡရာပါပဲ။ဒီအကၡရာဟာအိႏၵိယကုန္သည္မ်ားကတစ္ဆင့္ျမန္မာျပည္ထဲ
၀င္ေရာက္ခဲ့ပါတယ္ အကၡရာသမိုင္းနဲ႔ပတ္သက္ျပီး အေထာက္အထားေတြရွာၾကည့္
ေတာ့ ရခိုင္ဘက္မွာ ဂုတၱအကၡရာနဲ႔ သကၠဋဘာသာေက်ာက္စာေတြ၊ဟန္လင္း
ဘက္မွာဂုတၱအကၡရာနဲ႔ပ်ဴဘာသာေက်ာက္စာေတြကိုေတြ႔ရလို႔ျမန္မာျပည္
ထဲကို ဂုတၱအကၡရာေရာက္လာတာဟာလဲ ခရစ္ႏွစ္(၄၀၀)ထက္မေစာ (၆၀၀)
ထက္ေနာက္မက်လို႔သုေတသီမ်ားကယူဆထားၾကတယ္။ျပီးေတာ့
သေရေခတၱရာပ်ဴေတြက ကဒမၺအကၡရာကိုသံုးျပီးသထံုနဲ႔မုတၱမဘက္ကမြန္မ်ား
က်ေတာ့ ပလႅ၀အကၡရာနဲ႔ခရစ္ႏွစ္ေအ-ဒီ (၇)ရာစုႏွစ္ေလာက္မွာ စတင္
ခ်ိန္ကမြန္တို႔နဲ႔အတူရွိေနတဲ့ကရင္မ်ားကလဲအဲဒီေခတ္ေလာက္ကဘဲ ကရင္စာကို
ပလႅ၀အကၡရာနဲ႔ကရင္အသံထြက္အတိုင္းပြါးျပီးသံုးတယ္လို႔ဆံုးျဖတ္ရပါမယ္။
ျမန္မာျပည္ရွိေက်ာက္စာမွတ္တမ္းမ်ားကိုၾကည့္ရင္-
(၁)- အနိရုဒၶ(အေနာ္ရထာ)ခရစ္ႏွစ္(1047-1077)မွာဘုရင့္မွတ္တမ္းကိုသကၠဋ
ပါဠိနဲ႔ေရးမွတ္တယ္။
ပါဠိနဲ႔ေရးမွတ္တယ္။
(၂)- က်န္စစ္သား(ထီးလွိဳင္ရွင္)ဟာခရစ္သကၠရာဇ ္(1044-1113) မွာမြန္ဘာ
သာနဲ႔မွတ္တမ္းတင္ပါတယ္
(၃) - အေလာင္းစည္သူ(၁)ဟာခရစ္ႏွစ္(1113-63)မွာပါဠိနဲ႔မွတ္တမ္းတင္ပါတယ္။
(၄) - ရာဇကုမာရ္(အမတ္ၾကီး)က်န္စစ္သားမင္း၏သားဟာခရစ္ႏွစ္(1113) မွာ
ပါဠိ၊မြန္၊ပ်ဴ၊ ျမန္မာ(၄) မ်ိဳးပါတဲ့ျမေစတီေက်ာက္စာကိုေရးထိုးပါတယ္။
(၅)- နရပတိစည္သူဟာခရဇ္သကၠရာဇ္(1174-1219)မွာျမန္မာဘာသာနဲ႔ မွတ္တမ္း
တင္ပါတယ္။
အဲဒီအေထာက္အထားအရ ပလႅ၀အကၡရာကိုမြန္နဲ႔တစ္ျပိဳင္တည္းဒါမွမဟုတ္
မေရွးမေႏွာင္းအသံုးျပဳခဲ့တဲ့ကရင္စာေပဟာခရစ္ႏွစ္ေအဒီ(၇)ရာစုေလာက္မွာပဲ
စာေပအေရးအသားအတတ္ပညာကိုတတ္ျပီးလို႔ခန္႔မွန္းရပါတယ္။
စာေပအေရးအသားအတတ္ပညာကိုတတ္ျပီးလို႔ခန္႔မွန္းရပါတယ္။
ဒီခန္႔မွန္းခ်က္အတိုင္းဆိုရင္ေရွးေဟာင္းကရင္စာေပဟာႏွစ္ေပါင္းတစ္ေထာင္ပင္
ေက်ာ္ျပီးလို႔ဆိုသင့္ပါတယ္။
မြန္စာႏွင့္ကရင္စာဟာႏြယ္ေနပါတယ္ရွမ္းစာေဟာင္းနဲ႔ပအို္းစာဟာလဲျမန္မာစာ
၊ကရင္စာ။မြန္စာနဲ႔ကြင္းဆက္ျဖစ္ပါတယ္။ မူလျဗဟီၼအကၡရာရဲ့ၾသဇာဟာ
၊ကရင္စာ။မြန္စာနဲ႔ကြင္းဆက္ျဖစ္ပါတယ္။ မူလျဗဟီၼအကၡရာရဲ့ၾသဇာဟာ
သီဟို႗္။ျမန္မာ။ယိုးဒယား(ထိုင္း)၊ ေလာ၊ ကေမၺာဒီးယားအထိျပန္႔ႏွံ႔သြားပါတယ္
မြန္ေတြဟာပလႅ၀အကၡရာအသံုးျပဳျပီး ေကာင္းေကာင္းၾကီးစာေပေရးသားတဲ့အ
တတ္ပညာကိုတတ္ခ်ိန္မွာအတူေနၾကတ့ဲကရင္မ်ားလည္းမိမိတို႔ဘာသာစကားအ
သံထြက္နဲ႔ အဲဒီအကၡရာကိုဘဲအသံုးျပဳျပီးစာေပေရးသားနည္းအတတ္ပညာကို
တတ္ေျမာက္ျပီးျဖစ္ေပမယ္။
မြန္နဲ႔ကရင္တို႔ရဲ့စာေပပညာတတ္ကြ်မ္းခ်ိန္ဟာခရစ္ႏွစ္ေအဒီ(၇)ရာစုေလာက္မွာ
ျဖစ္ျပီး ျမန္မာကေတာ့(၁၁)ရာစုေလာက္က်မွအဲဒီအကၡရာနဲ႔ပဲျမန္မာစာကို
ေကာင္းေကာင္းၾကီးေရးဖတ္အသံုးျပဳလာတာေတြ႔ရပါတယ္။ကြ်ႏု္ပ္တို႔ယေန႔ေတြ႔ရ
ေကာင္းေကာင္းၾကီးေရးဖတ္အသံုးျပဳလာတာေတြ႔ရပါတယ္။ကြ်ႏု္ပ္တို႔ယေန႔ေတြ႔ရ
သေလာက္ဆိုရင္ေရွးကေရးသားခဲ့တဲ့ကရင္စာေတြအားလံုးဟာကဗ်ာလကၤာေတြနဲ႔
ခ်ည္းေရးတာကိုေတြ႔ရပါတယ္စကားေျပနဲ႔ေရးသားထားတဲ့က်မ္းရယ္ေပရယ္လို႔တစ္
ေစာင္တစ္ဖြဲ႔မွမေတြ႔ရေသးပါ။ေရွးက်တဲ့ကရင္စာေပအေရးအသားကိုၾကည့္တဲ့အခါ
မြန္ေ၀ါဟာရေတြအေတာ္မ်ားမ်ားသံုးႏႈန္းထားတာေတြ ေတြ႔ရပါတယ္။ေနာက္ပိုင္း
ေပစာေတြက်ေတာ့ၾကိဳးၾကားၾကိဳးၾကားဆိုသလိုျမန္မာေ၀ါဟာရေတြထည့္သြင္းအသံုး
ေစာင္တစ္ဖြဲ႔မွမေတြ႔ရေသးပါ။ေရွးက်တဲ့ကရင္စာေပအေရးအသားကိုၾကည့္တဲ့အခါ
မြန္ေ၀ါဟာရေတြအေတာ္မ်ားမ်ားသံုးႏႈန္းထားတာေတြ ေတြ႔ရပါတယ္။ေနာက္ပိုင္း
ေပစာေတြက်ေတာ့ၾကိဳးၾကားၾကိဳးၾကားဆိုသလိုျမန္မာေ၀ါဟာရေတြထည့္သြင္းအသံုး
ျပဳလာတာေတြေတြ႔ရပါတယ္။သေဘာကေတာ့ေရွးကမြန္ေခတ္မြန္စာေတြတြင္က်ယ္
တဲ့အခ်ိန္မွာမြန္ေ၀ါဟာရေတြကိုယူျပီးသံုးသေလာက္သံုးက်တယ္။ျမန္မာစာဂုဏ္ျမင့္
တဲ့အခ်ိန္မွာမြန္ေ၀ါဟာရေတြကိုယူျပီးသံုးသေလာက္သံုးက်တယ္။ျမန္မာစာဂုဏ္ျမင့္
လာတဲ့အခ်ိန္မွာျမန္မာစာေ၀ါဟာရေတြကိုသံုးလာတယ္ဆိုတဲ့သေဘာမ်ိဳးဘဲပါဠိေ၀ါ
ဟာရေတြပါဠိပ်က္ေတြသကၠဋေ၀ါဟာရေတြကိုလည္းသူ႔ေနရာနဲ႔သူအသံုးျပဳထား
ဟာရေတြပါဠိပ်က္ေတြသကၠဋေ၀ါဟာရေတြကိုလည္းသူ႔ေနရာနဲ႔သူအသံုးျပဳထား
ပါတယ္။
ကရင္စာေပမွာဗ်ည္း(၃၆)လံုးနဲ႔သရ(၁၄)လံုးရွိပါတယ္ဗ်ည္းကေတာ့က-ခ-ဂ-ဃ-င အစရွိတဲ့အခုသံုးစြဲေနၾကတဲ့ျမန္မာဗ်ည္း(၃၃)လံုးအ
ျပင္(๏။ ဟွ။ ဃွ)ဆိုတဲ့ဗ်ည္းသံုးလံုးပိုပါတယ္။သရကေတာ့လက္ရွိျမန္
မာသင္ပုန္းၾကီးသရထက္(၂)လံုးပိုပါတယ္။
ဗ်ည္းနဲ႔သရကိုၾကည့္ျပန္ေတာ့ ကရင္စာေပကိုေရးတဲ့အခါ မူလကရင္
တို႔ရဲ့အသံထြက္ကို တိက်မွန္ကန္ေစဖို႔ ဗ်ည္း(၃)လံုးနဲ႔သရ(၂)လံုးကို
ထူးထူးျခားျခားထည့္သြင္းထားရတာျဖစ္တယ္ဆိုတာေတြ႔ရပါတယ္။
ဗ်ည္း(၃၆)လံုးနဲ႔သရ(၁၄)လံုးအထိ ယူငင္သံုးထားတာကို လိုအပ္
တာထက္ပိုယူထာူတယ္လို႔ မထင္သင့္ပါဘူး။
ေရွးကေရးထားခဲ့ၾကတဲ့ ေပစာေတြမွာ အဲဒီ(၃၆)လံုးဗ်ည္းကိုပဲ သူ႔ေနရာ
နဲ႔သူ၊သူ႔ဌာန္သူ႔ကရိုဏ္းနဲ႔သူအံကိုက္ေအာင္သံုးနိုင္ျပီးလိုအပ္တဲ့အဓိပၸါယ္
မ်ိဳးကို္ သက္ရာက္နိုင္တဲ့ စကားလံုးေပၚထြက္လာနိုင္လို႔ျဖစ္ပါတယ္။
တစ္ခ်ိဳ ႔ေပစာေတြထဲက အကၡရာနဲ႔ေရးသားဟန္ေတြ၊သံုးႏႈန္းတဲ့ေ၀ၚဟာ
ရေတြ၊ေရးသားတဲ့အေၾကာင္းအရာေတြကို မြန္ေပစာ၊ျမန္မာေပစာေတြနဲ႔
ယွဥ္ၾကည့္တဲ့အခါ ေရွးက ကရင္စာေပရဲ့ အေရးအသားဟာ မြန္ေပ၊ဗမာ
ေပနည္းတူ တစ္ေခတ္နဲ႔တစ္ေခတ္ ေရးသားပံုမတူၾကဘူးဆိုတာကိုလည္း
ေတြ႔ရပါတယ္။
အခုေရွးေပေရးကရင္စာေပနဲ႔ေရးသားထားတဲ့ေပတစ္ခ်ိဳ ႔ကိုေဖၚျပသင့္
တယ္လို႔ထင္ပါတယ္။
၁ -ကပၸဗိႏၵက်မ္း -------ဖူ႔က်ာ္နႏၵမာလာ(ဖူ႔တာမိက္) ၁၁၆၉
၂-ရာမလကၡဏာဇါတ္---------------မာန္နာဲစိႏၱာက၀ိ ၁၂၃၂
၃ -ပါရမီခန္း ----------------------မာန္နာဲစိႏၱာက၀ိ ၁၂၃၅
၄ -ကာဠဳဒါယီေလွ်က္ခန္း မာန္နာဲစိႏၱာက၀ိ ၁၂၃၇
၅- မဒၵီဆုေတာင္းခန္း မာန္နာဲစိႏၱာက၀ိ ၁၂၃၉
၆ သံသရာေႏွာင္ၾကိဳး ၾတီသံင္သာ့ မာန္နာဲစိႏၱာက၀ိ ၁၂၄၀
၇ ဆဒၵါန္ဆင္မင္း၀တၳဳ မာန္နာဲစိႏၱာက၀ိ ၁၂၄၀
၈ သဂၤဟက်မ္း မာန္နာဲစိႏၱာက၀ိ ၁၂၄၁
၉ မူ႔လာမူ႔လီ မာန္နာဲစိႏၱာက၀ိ ၁၂၄၂
၁၀ တစ္ဖန္ပဋိသေႏၶေနျခင္း သႏိၶက္ုေလင့္ မာန္နာဲစိႏၱာက၀ိ ၁၂၄၃
၁၁ ေနမိဇါတ္ မာန္နာဲစိႏၱာက၀ိ ၁၂၄၄
၁၂ ရာဟုလာအေမြေတာင္းခန္း မာန္နာဲစိႏၱာက၀ိ ၁၂၄၅
၁၃ ၀ဏၰကုမၼာ မာန္နာဲစိႏၱာက၀ိ ၁၂၄၆
၁၄စႏၵကုမၼာ မာန္နာဲစိႏၱာက၀ိ ၁၂၅၀
၁၅ ေတမိဇါတ္ မာန္နာဲစိႏၱာက၀ိ ၁၂၆၉
၁၆ ယေသာ္ဓရာကန္ေတာ့ခန္း ၁၆မာန္နာဲစိႏၱာက၀ိ သကၠရာဇ္မသိ
၁၇ ၀ိဓူရဇါတ္ မာန္နာဲစႏၵာ၀ရ သကၠရာဇ္မသိ
၁၈ နာရဒဇါတ္ မာန္နာဲစႏၵာ၀ရ သကၠရာဇ္မသိ
၁၉ ေ၀ႆႏၱရာဇါတ္ မာန္နာဲစႏၵာ၀ရ ၁၂၆၄
၂၀ ဘူရိဒဇါတ္ မာန္နာဲစႏၵာ၀ရ ၁၂၆၄
၂၁ မေဟာသဓါ မာန္နာဲစႏၵာ၀ရ သကၠရာဇ္မသိ
၂၂ သု၀ဏၰလွ်ံ မာန္နာဲစႏၵာ၀ရ သကၠရာဇ္မသိ
၂၃ ဒံုဆီ့ဃွဴ မာန္နာဲစႏၵာ၀ရ သကၠရာဇ္မသိ
၂၄ မိုက္ဒံုေကေထာ့ပံုျပင္ မာန္နာဲစႏၵာ၀ရ သကၠရာဇ္မသိ
၂၅ မဌကု႑လီ မာန္နာဲသီဟေတဇ သကၠရာဇ္မသိ
၂၆ ယၾတာကိန္း ေရးသူမသိ သကၠရာဇ္မသိ
၂၇ သုဓႏု ေရးသူမသိ သကၠရာဇ္မသိ
၂၈ ပဒကုသလ ေရးသူမသိ သကၠရာဇ္မသိ
၂၉ ေထာ္ခဲပံုျပင္ မာန္နာဲသီဟေတဇ ၁၂၇၇
၃၀ ဆာရ၀န္ပံုျပင္ မာန္နာဲစႏၵာ၀ရ သကၠရာဇ္မသိ
၃၁ ၀ိသာခါ မာန္နာဲဇာဂရ သကၠရာဇ္မသိ
၃၂ ကထိန္အေမးအေျဖ မာန္နာဲသုခ သကၠရာဇ္မသိ
၃၃ သာသနာ့ေရာင္ျခည္ မာန္နာဲသုခ သကၠရာဇ္မသိ
၃၄ နႏၵကုမၼာ မာန္နာဲစႏၵာ၀ရ သကၠရာဇ္မသိ
၃၅ အရိယာတရား ေရးသူမသိ သကၠရာဇ္မသိ
၃၆ ျမလာ၀ံုးသာ၀ံုးသူရိယာ မာန္နာဲစႏၵာ၀ရ သကၠရာဇ္မသိ
၃၇ နန္းေသာက္ပီး နာန္.သုဂ္ပီ. ေရးသူမသိ သကၠရာဇ္မသိ
၃၈ သိဒၶတၳ(မူရင္း) ေရးသူမသိ ၁၂၁၃
၃၉ သိဒၶတၳ(မူသစ္) မာန္နာဲသီဟေတဇ သကၠရာဇ္မသိ
၄၀ ေထရီအပါဒါန္ မာန္နာဲသီလစာရ သကၠရာဇ္မသိ
၄၁ ဤတာလီဇါတ္ မာန္ေယာင့္ သကၠရာဇ္မသိ
၄၂ နန္းေရႊက်င္ပံုျပင္ မေလာက္ဆရာေတာ္ သကၠရာဇ္မသိ
ဤစာတမ္းအားကရင္စာဆိုဖူးနဲစဗို(ဖူ႔နာဲဆ္ု๏ိုဒ္)အတၳဳပၸတိၱအမည္ျဖင့္
ပဌါန္းဆရာေတာ္ဦး၀ဇီရဗုဒၶိ က(၁၉၆၈)ခုႏွစ္စာဆိုေတာ္ေန႔တြင္မႏၱေလးျမိဳ ႔၊
က်ံဳးေထာင့္ဓမၼာရံု၌ဖတ္ၾကားခဲ့သည္ကို အရွင္ပညာသာမိ(ေတာင္ကေလး)ကသမိုင္းျပဳစုျပန္လည္ေရးသားျခင္းျဖစ္သည္။
ဆက္ရန္ရွိေသးသည္